PERANGAI PELIK MANUSIA

By Suhana Abidin - September 12, 2019

Assalamualaikum . . .






Headline ala-ala motif viral gituwwww 😂. Nowdays , macam-macam perangai manusia kita akan jumpa . Bukan satu tempat je , mana-mana kita pergi pun akan jumpa perangai pelik manusia . Kalau benda tu tak mengganggu emosi kita its okey la sis , kalau mengganggu tu yang tak boleh tahan . Tak kisah la manusia tu antara kawan rapat kita sendiri , officemate , classmate atau sesiapa . Some people can be parasites , suck out your positive mind , energy , money , happiness and so on . 

Regarding this , aku ada story nak share pasal one of my officemate yang sangat annoying . 2 tahun aku bersabar dengan perangai dia nia . Yeaahhh , perempuan . Jarang la nak jumpa lelaki annoying dengan lelaki . Hahaha . . Okey , sipolan nie berumur dalam 3+ dan dah berkahwin . Unfortunately , dia takde anak lagi walaupun dah 7 tahun kahwin . Takpe la , rezeki Allah bagi dalam macam-macam bentuk . Sekarang bukan nak cerita pasal rumah tangga dia , cuma nak cerita perangai dia masa kat office .

Hmm , macam mana nak start ye .? Since first kenal dia dulu , dia memang seorang yang kepochi , banyak mulut dan bila dapat bercakap sampai tak boleh stop . Tak kira la time tu tengah banyak kerja or tak . Masuk 6 bulan lebih aku kerja dekat company nie , aku makin rasa annoying sangat dengan dia . Selain banyak cakap , dia sangat tak membantu . Which is , dia suka petik je nama sesiapa untuk lepaskan diri dia . Contohnya dia teringin nak pergi melawat kilang , tapi dia petik nama aku kat manager cakap aku yang teringin nak melawat kilang . EH , bahenol betul ! Pernah ada satu hari tu , aku ada bagi satu dokumen nie dekat accountant depan mata dia (while dia pun tengah pandang dan dengar) . Then , accountant aku nie pulak dah tua , so dia lupa letak mana . Aku cakap la yang aku dah bagi dokumen tu depan sipolan tu . Pastu dia boleh buat " ohh yeke .? ada bagi mr chan document tu ke ? akak tak tahu la " . Ya Allah , masa tu aku rasa nak maki je dia . And everything yang jadi kat office , tak sampai 5 minit mesti dia akan report kat husband dia . Tak kisah la bende penting or tak , semua dia akan bagi tau husband dia . Eh , banyak pulak masa husband dia nak dengar cerita dia time tu . Positive je la . .

From that day , aku memang kurang bercakap dengan dia . Dia nak bercerita apa-apa , aku just pandang pc aku sambil buat kerja . Sampai la dia sedar yang aku dah tak berminat nak dengar cerita-cerita dia .

Kes lain , dia nie jenis makan dan minum berbunyi . Ya Allah , aku sabar betul dengan orang macam nie . Tak pernah sedar ke yang kau tu makan berbunyi . Kuat pulak tu , dok chuppp chappp chupp chappp . .  Kadang dah habis makan pun dengar lagi dia buat bunyi kunyah macam tu . Hmmm , i is cannot la . . Fyi, bukan aku je yang anoyying dengan dia . Officemate lain pun semua tak suka perangai dia .

Sipolan selalu argue dengan manager aku . Manager aku nie kakak kepada big boss . Diorang dua nie + mr chan (accountant) helokk sangat la boleh jadi geng . Masing-masing pelupa . Nasib takda kena mengena dengan job aku . Sipolan nie outspoken , suka cakap kasar dan kurang ajar dengan manager aku tu . Sampai manager aku naik angin dengan dia . Ye laaa , kalau dia salah pun sipolan nie tak boleh la nak tinggi suara atau kurang ajar dengan dia . Cakap jelok-elok boleh kan . Then , bila manager tu tak bagi dia kenaikan tahunan , dia nak protes bagai . Eh tak faham la aku . .

Dulu sebelum Bella (officemate ) resign , dia pun ada cerita pasal sipolan nie jugak . Bella sewa bilik dekat dengan office nie . So kalau husband sipolan nie ada kerja  lambat pick up dia , dia akan tumpang rehat dekat bilik bella . So bella cakap , sipolan nie letak kat kaki je bantal bella . Lepas tu punya la malas g bilik air , dia ludah je dekat bakul sampah dalam bilik bella . Jijik la . . . Masa dekat office , sipolan period then dia buang pad yang dah siap cuci kat bakul sampah bawah meja dia . Korang boleh bayang tak macam mana kitorang nak adapt bau tu dalam office . Office guna icon , takda tingkap . Oneday , aku tegur dia pasal pad tu . Even dia cuci bersih pun , aku suruh dia buang kat rumah . Dia tanya aku kenapa .? Agak-agak nak suruh aku terus terang ke ada bau bauan kat dalam office nie . Haishhh , aku bertapis je la cakap . Bende tu darah kotor , tak boleh buang merata . Aku tak faham la , dia jenis yang alim dan dah berumur pun . Takan la bende simple macam tu pun tak boleh fikir .

Sorang lagi officemate aku nama ilaaa , dia nie best . Satu kepala dengan aku , lebih matured ,  be independent n polite  . Dia faham sangat perasaan aku kalau datang office , sebab dia pun rasa apa yang aku rasa . Dengan ilaa lagi la , dulu sipolan dan ila pernah jadi jiran rumah sebelah-sebelah . So , kalau husband si sipolan nie outstation , dia akan tumpang ilaa datang kerja . So , ilaa nie cerita la apa yang sipolan nie buat kalau naik kereta dia . Sipolan nie masuk kereta terus buka icon . Ilaaa was spechless . . Buat macam kereta sendiri betul perempuan nie . Lagi satu sipolan nie kepit kuku then kipas-kipas je kuku dalam kereta ila . . Ya Allah , kalau aku mau berhenti kereta halau dia turun terus . 😂😂😂 Ilaa nie jenis pendiam dan malas nak outspoken dengan orang macam tu , so the action is teruskan bersabar . Selain tu , ilaa ada je terasa pasal benda lain . Dulu waktu sipolan nie ada kawan office yang lain , sipolan nie ignore je ilaa . Rehat tak ajak , g sana sini pun tak ajak . Sekrang bila officemate dia tu berhenti , baru dia nak cari ilaa . Tiap hari ajak ilaa rehat dengan dia dekat kedai yang sama . Ilaaa sabar je lagi layan dia makan benda yang sama setiap hari . 😆😆

Sekarang dah 2 tahun lebih pun aku kerja kat sini , so korang boleh bayangkan tak macam mana emosi aku setiap hari datang kerja . Haaa , lagi satu yang aku paling tak suka pasal sipolan nie . Aku jenis yang suka beli makanan ringan then letak dalam laci aku . So satu drawer tu akan penuh dengan makanan aku . Yeee laa , kita sendiri yang nak makan , beli la sendiri kan . Eh , si sipolan nie dengan tetibe datang buka drawer aku tolong susunkan makanan aku .? Wei , kau dah kenapa .?? Then , bila dia nak barang apa-apa , dia akan datang buka drawer kita dulu then ambil barang tu baru cakap kat kita . WTF !!! Aku pantang betul orang yang tak reti hormat privacy orang lain nie . .

Act banyak lagi perangai pelik dan buruk pasal dia . Takpe la , yang kenal dia je la yang tahu dia macam mana . Sipolan nie baik , cuma perangai dia yang anoyying .

Sekian , melepaskan geram . .

9 Bawang Holland

  1. Memang ada jenis orang macamtuuu tapi boleh tahan lama juga you bersabar tuuuuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertahan sebab niat nak kerja lama je . Kalau tak fikir nak kerja lama , memang dah resign . haha

      Delete
  2. Yang bab ludah dengan buang pad tu memang over, serious. And yang kipas-kipas kuku tu, I've met someone like this before dekat hostel dulu. Datang ketip kuku dekat katil kita, dia boleh kibas atas katil. Banyak cantik hahaha. Ya Allah triggered pulak baca haihh. And suka-suka hati bukak drawer orang WHAT?! urghh annoying pulak >:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeaaa , tu laa . Paling pantang orang yang tak respect privacy orang lain nie . . Ingat kita baik dengan dia , dia boleh buat suka hati macam tu la . . . . huh

      Delete
  3. i dont know why im reading this, but

    mmg buruk perangai kalau macam tu. bagus la dia xde ksempatan jumpa saya, sbb kalau tjumpa mmg dah kene sembur haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahahahahah , nak sembur orang tua . kg kabo kurang ajar pulak . Kalau tak sembur sakit hati kena tahan marah . . Hahahah , serba salah . .

      Delete
  4. manusia byak ragam.. begitulah lumrah hidup huhu
    kalau jumpa yg bagus amanlah hidup..

    ReplyDelete
  5. omg sis, dalam alam pekerjaan pun ada manusia macamni ke? ingatkan dalam time study je. i pun memang tak suka dengan orang yang jenis makan berbunyi ni

    ReplyDelete