CAREER JUMPS

By Suhana Abidin - October 24, 2019

Assalamualaikum . . .

Hello guys , i'm pretty sure some of my followers have same situation like me; either current situation , past situation or future plans .   Yeaaa , mostly private sector worker owned by chinese ! Rarely people who work for government confused about work and "jumping around".  Of course la they have a strong financial support while get many benefits from government to support their daily life . 

Ada orang cakap kerja swasta lagi tinggi gaji dari kerja kerajaan . Oh hello , tak semua company berhati murni macam tu , depends on the director and company financial . For me , i've seen my friend who work for government . They have many time to spends with family and friends but no money . Some of my friend works on private sector , they have no time with family nor friends but they have a strong financial . Kerja bagai nak gila , susah nak cuti . 

Aku pernah baca surat khabar yang ada headline Bukan Masa Sesuai Untuk Lompat Kerja . Yeaaa , betul , dengan ekonomi sekarang bagi pekerja yang makan gaji tidak di sarankan untuk bertukar-tukar kerja dan stay dengan kerja yang ada . Alhamdulillah aku ada kerja dan dah 2 tahun lebih aku bertahan dengan kerja nie . But recently i've made a decision to jumps career  . 

I've made this decision rationally and think twice . My family and friends also advising me to jumps job . They know well my situation and financial status . I've been working in private sector for 2 years .  Yeee , memang ada increment setiap tahun tetapi ada satu hipotesis yang sememangnya relate dengan kehidupan dan kita tak boleh lari dari tu . 


Semakin bertambah gaji , semakin bertambah komitmen . This is FUCKING REAL LIFE ! 

Komitmen aku setiap bulan 1k while my salary doesn't hit 2k pun . What is your biggest commitment sue ? I need to pay house rent RM600 per month . Don't share ! Eh , kenapa tak cari bilik sewa je .? Kau kan bujang lagi . Hmmm , macam mana nak explain eh .? Susah kalau berkait dengan dengan keselesaan family nie . Macam nie , aku ada reason tersendiri kenapa aku sewa rumah daripada bilik . Family aku selalu play visit aku dekat kuantan nie . So takkan setiap kali diorang datang , aku nak sewa homestay untuk 3 4 hari .? Dan adik aku baru habis sekolah dan decide nak duduk dengan aku dekat sini . Bulan 11 nie baru dia start keje . Awal tahun hari tu aku duduk sorang dan aku cari seorang housmate perempuan . So , aku rasa boleh bernyawa sebab ada orang share house dengan aku tetapi dalam tempoh ade housemate aku , family aku jarang datang sini dah . Dan pernah sekali family aku datang dalam tempoh 3 hari 2 malam time tu ada housemate aku . Confirm dia tak selesa dengan family aku yang ramai , bising macam tu . After raya puasa hari tu housemate aku decide nak keluar rumah tu , bukan sebab family aku , tapi sebab dia dah tak kerja dekat kuantan dan balik kampung asal dia . 

So , every month i only have 300 or 400 je from my salaries after deduct house rent , transport , phone bill , astro bill and others utility . Bayangkan topup barang dapur sahaja dah RM100 or lebih . Minyak kereta motor dah berapa sebulan . So the biggest reason i made this decision is about salary .  Besides , boss aku nie semua business dia nak buat . DIa sorang dah ada 4 5 business TETAPI boss aku nie suka gunakan staff yang mana ada je . Contohnya aku kerja untuk business A sebagai hr , tapi boss aku gunakan aku untuk handle hr job untuk company B , C dan D dia . Korang boleh imagine tak macam mane ? Buat kerja untuk banyak company tapi gaji tetap kira satu company je .  So , ini pun salah satu reason aku nak jumps job jugak . My working enviroment is ok , senang apply cuti , big boss ok walaupun muka macam gangster filem tamil 😌 , manager semua okey dan sporting but only  one my officemate yang aku pernah story dulu tu je yang tak okey  . Company nie pun provide yearly bonus , kadang mood boss baik dan profit tinggi tahun tu dia kan bagi 2 or 3 month bonus depends on berapa tahun dah kita kerja dekat company tu . Kalau profit so so je , dia akan tetap bagi 1 month bonus . Like i said before , boss okey . Cume monthly wages je cukup-cukup makan . 

Betul la orang cakap : kalau dapat kerja gaji ok , boss pulak tak ok dan susah cuti . Kalau dapat gaji tak ok , environment & boss pulak ok . Memang susah nak mencari kepuasan dan kesempurnaan dalam hidup nie . The solution is Sabar and keep Doa semoga diluaskan rezeki . 

I've sent my latest resume to some of company . Hope ada peluang dan rezeki . Cuma aku mati akal nak bagi reason apa dekat manager aku kalau aku dapat better job dan nak resign dari company nie . Do you guys have any ideas .? Kindly drops your idea or suggestion in comment section and wish me luck on my career jumps .

Thanks for reading guys , sending you virtual love and hug  😘 . . Semoga yang membaca posting nie  sentiasa dimurahkan rezeki seluas lautan dan langit . 

29 Bawang Holland

  1. We call that career advancement..bukan tak loyal sebab nak jump kerja buat we need new exposure, new knowledge. semoga berjaya Sue!

    ReplyDelete
  2. all the best, dik. semoga dipermudahkan segala urusan. inshaAllah akan hadir peluang yg lebih baik. fighting!

    ReplyDelete
  3. saya pun tgh berkira2 jg ni... rasanya nak pencen terus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah strong financial and dah ade shuben why not pencen awal kan . hehehe

      Delete
  4. Pergilah sue. Muda lagi kutip pengalaman sebanyak yang boleh. Kak Feni dah stay di company yang sama ni hampir 7 tahun. Bertahan sebab anak-anak tengah membesar. Bila jump kerja kan kena mula dari awal kembali. Ada hati jugak nak jump kerja ni. Semoga yang datang baik-baik saja nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul , kadang jumps keje gaji dia tak bagi ikut demand kita . Semua kena mula dari bawah .

      Delete
  5. InsyaÁllah kita memilih sebab kos sara hidup malaysia ni makin tinggi...
    Moga ada rezeki yg lebih baik :)

    ReplyDelete
  6. Normally one of best reason to give to the management is that we have received a better offer. If they need us, sure they will give a counter offer. But most cases, they will just let us gooooooo. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah betul kak . Awal tahun hari tu ada officemate saya resign , diorang counter offer tapi officemate saya taknak . Sebab diorang bukan naikkan gaji , just bagi komisyen je .

      Delete
  7. InsyaAllah rezeki yg lebih baik menanti di tempat baru Sue..kadang kita kena ber'hijrah' utk hidup yg lebih baik..skrg ni bila nak kerja, semua kena fikir termasuklah bab gaji.. betul apa yg sue tulis tu, bila bos Ok kadang gaji plak tak Ok begitulah sebaliknya.
    Mudah2an ada rezeki ya Sue...good luck..

    ReplyDelete
  8. Kalau macam tu better cakap nak berhenti sebab nak cari pengalaman kerja baru atau nak dekat dengan family.. Ini antara dua alasan yang orang selalu guna untuk resign lah..
    Sha doakan semoga urusan sue untuk kerja baru dipermudahkan.. Aamiin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sis . Yang dekat dengan family tu boleh di guna pakai .

      Delete
  9. Semoga dapat kerja baru..inshaallah ada pengalaman bnyk..keje kat kampeni kecik nk bgs ny semua kerja/flow kite buat .so pengalaman bnyk boleh letak dalam resume.. cume penat la sume nk buat kan..

    ReplyDelete
  10. kadang career jumps ni perlu juga untuk cari pengalaman baru. InshaAllah one day mesti akan jumpa kerja yang sesuai dengan kena dengan jiwa.

    ReplyDelete
  11. All the best Sue! Moga dapat kerja yang sesuai dengan diri, dan yang paling penting Kaching dia besa. Haha K gurau je. Have fun dalam dunia pekerjaan. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh , takyah gurau pun memang betul . Hahaha , siapa je yang taknak kerja gaji besar . Btw , thank aien :)

      Delete
  12. Good luck su🌹🌹
    The most important is you like what you do... New job new experience and new friends will make better than what we have before this. 🌹🌹

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeee betul . Officemate yang baik tu penting jugak . Macam sekarang dah tak rase ada mood nak datang kerja sebab ada sorang officemate yang perangai macam ape ntah .

      Delete
  13. ofcoz kita semua akan lalui detik2 macam ni where we want to change or make changes.
    semoga dipermudahkan ya.. may all good things come your way =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you siti :) i like your blog , suka baca kisah travel siti .

      Delete
  14. betul tu dik, kerja gomen atau swasta tetap ada buruk dan baiknya. Akak dapat rezeki kerja gomen dari 1st job sampai sekarang, alhamdulillah itu rezeki akak, walaupun keje gomen tak sebesar swasta tapi kita ada masa untuk family dan diri sendiri. While suami akak lak kerja swasta, dia cuma cuti hari ahad dan kadang kala ahad pun kena kerja bila kerja dekat dengan due date. Walaupun gaji dia besar dari akak tapi tulah masa dia agak terhad. Cumanya boss dia seoarang yang prihatin lah, selalu dapt bonus, kalau ada majlis kahwin untuk staf kat mana2 dia akan support anak buahnya dari segi minyak dan penginapan. Staf yang dah kerja 10 tahun dapat pergi umrah.

    Sory bebel panjang, apa pun moga dapat kerja di tempat baru yang best, tp jangan lupa kaji dulu company baru yang kita bakal kerja tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh , bagusnyaa boss husband akak . Mesti best environment kerja macam tu . Takpe kak , boleh share pendapat dan cerita sesama kita . btw thanks kak .

      Delete
  15. Nini doakan sue akan dapat kerja elok-elok lepas ni aamiin. Jangan putus asa and wishing you all the best in everything! <3

    ReplyDelete