HAPPY DEEPAVALI

By Suhana Abidin - October 29, 2019

Assalamualaikum . . .



Rasanya belum terlambat lagi nak wish Happy Deepavali to all non muslim yang merayakan hari tersebut . Bila google , baru la hilang confuse nie . Tau confuse sebab apa  .? Sebab perkataan Deepavali . Some of us sebut Diwali . Some sebut Dipavali . Hari nie baru la terdetik nak buka wikipedia baca semua tentang Diwali nie . Untuk korang yang confuse macam aku , boleh refer info bawah nie . 

Sumber Wikipedia : 

Diwali , Deepavali or Dipavali is the Hindu festival of lights , which is celebrated every autumn in the northern hemisphere (spring in southern hemisphere) . One of the most popular festivals of Hinduism , Diwali or Deepavali symbolises the spiritual "victory of ight over darkness , good over evil and knowledge over ignorance . 

During the celebration , temples , homes , shops and office buildings are brightly illuminated . The preparations and rituals , for the fstivals typically last five days , with the climax occuring on the third day coinciding with the darkest night of the Hindu Lunisolar month Kartika . In the Gregorian calendar , the festival generally falls between mid-october and mid-november . 


Setiap kaum di Malaysia akan meraikan perayaan mengikut adat dan kepercayaan kaum masing-masing . Untuk Chinese , mereka akan mengadakan pesta tanglung , makan besar , Chap Goh Mei dan lain-lain . Mereka juga akan menggantung tanglung dan menghias rumah dengan wall sticker . Aku selalu tanya officemate chinese aku mengenai perayaan dan kepercaan diorang . Mengikut penerangan dia , tanglung banyak kegunaan bukan sahaja sebagai perhiasan rumah tetapi sering di gunakan sewaktu  pesta tanglung . Antaranya mereka akan menulis doa atau hajat di atas kertas dan di selitkan ke dalam tanglung , kemudian akan di hayutkan ke laut . Salah satu kepercayaan untuk mencari jodoh untuk remaja kaum cina , mereka akan menulis nombor telefon dan nama pada buah oren atau lokam dan di lontarkan ke dalam tasik atau laut pada hari ke 15 CNY . 

Untuk muslim kebiasaannya rumah akan di hiasi dengan pelita  buluh dan lampu liplap liplap (bahasa kampung) setiap kali puasa dan raya puasa . Eh rindu pulak nak sambut puasa . Time bulan puasa tu kalau tengok air mineral pun dah boleh terliur . Cume selalu boros time shopping makanan dekat bazaar . Semua nampak sedap dan seyakinnya mampu untuk habiskan juadah yang di beli . Tuptupp , habis secawan air dah kenyang terus . Hahahaha , typical orang melayu .  

Untuk Indian ,  apa yang menarik adalah keunikan pesta cahaya yang menandakan kemenangan oleh kuasa kebaikan terhadap kuasa kejahatan atau simboliknya ditujukan dalam erti cahaya yang menerangi kegelapan . Kita yang bukan indian pun akan tertarik tengok hiasan Lukisan "kolam"  dan pesta cahaya yang di raikan oleh penganut agama Hindu . 

So setiap kaum ada keunikan dan kepercayaan tersendiri . Tak perlu racist atau jadikan sarcasm amalan , perayaan atau kepercayaan setiap kaum itu . 

Dan apa yang paling best setiap kali Hari Deepavali semestinya cerita Hindustan . Heeheheh , aku rasa macam taknak bergerak dari depan tv je satu hari . Semua cerita best-best . Yang lagi best berebut siaran tv nak tengok movie favourite maisng-masing . Contohnyaa aku nak tengok  Kal Ho Na Ho while abang aku nak tengok Kuch Kuch Hota Hai . Hahaha . 




















12 Bawang Holland

  1. wahh info yang baik ni Sue :) kak ana deepavali balik kampung sat hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun balik kg jugak . tak puas raya dapat cuti sekejap je .

      Delete
  2. Happy deepavali! And happy holiday. ^^

    ReplyDelete
  3. Deepavali ni seronok juga layan cerita kat TV ni. skang dah banyak cerita menarik. tapi raya kita pun ada juga siarkan cerita hindustan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhehe , betul . Time raya la nak bagi cerita-cerita best . Saje taknak bagi orang keluar beraya . Hahahah :)

      Delete
  4. akak suka tengok baju sari yang cantik dan berwarna warni mereka. meriah semeriah kita sambut hari raya

    ReplyDelete
  5. meriah rumah kak ana dengan bunga api. tak yah g jauh2 sampai klcc dah. hehe. lamanya tak layan citer hindustan. rindu lak rasanya.

    ReplyDelete
  6. I love Deepavali mostly because of its food, jiran2 yang rapat dengan arwah ibu masih datang kerumah hantar makanan yang sedap2, same goes to us masa hari raya.
    Tapi salah satu bucket list Tqa is, I want to experience Diwali dekat India. Preferably Jaipur or Varanasi. Tengok kat dalam filem and travel shows macam best je. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestnya ada jiran indian .
      Eh , saya pun ade bucket list nak pergi india bcs tempat dia semua cantik-cantik :)

      Delete
  7. uish.. lagend tu.. kuch kuch hota hai.. lama tak tengok..

    ReplyDelete