TALAPIA STIM LIMAU ALA THAI

By Suhana Abidin - December 21, 2019

Assalamualaikum . . . 

Musim-musim hujan nie perut dan tekak memang meminta makanan aje kan ? Siang tadi adik dah request awal-awal nak talapia stim . Apa dia ingat aku bibik ke ? Tak pun dia fikir aku nie tukang masak dekat kedai makan sedap je main order . Niat hati malas nak masak main dengan badan letih baru balik kerja  , tapi kesian pulak dia siap beli dua ekor ikan talapia nak suruh masak . Makanya terhasil lah Talapia stim limau ala thai versi ihsan belas kasihan daripada kakak kepada seorang adik jantan 😂

Macam mana rasa thai tu ? Pendapat peribadi aku untuk dapatkan rasa thai tu adalah pada kuahnya . Kuah yang diperbuat daripada campuran perahan limau nipis , cili , sos ikan dan bawang putih . Aku tambah gula melaka sikit sebab nak seimbangkan rasa manis masam masin . Menu stim nie paling simple dan sekejap. 






P/s - Maaflah , aku memang failed bab presentation and photography nie . Asal ada gambar sudah la . Yedokkk ? Heheheh . . Sebab pasal photography , aku suka sangat tengok photos blog Tqa London , Nini , Azhafizah . Ini antara blogger favourite dan aku  impress dengan hasil photo's editing di blog mereka.  

Nak resepi ke ? Tak payah la , setahu aku rakan-rakan blog aku semua dah expert bab masakan nie . Ada yang setiap hari update gambar masakan , ehhhhh hangin pulak aku bila lepas je tengok blog diorang , perut aku kemain bergendang riang . Aku main campak-campak je asal ada rasa dan rupa . 

5 Bawang Holland

  1. Sedap nih..telan ailio pagi2 nih..

    ReplyDelete
  2. Wow. Ni kalau makan time dinner lepas tu hujan, menambah-nambah nasinya

    ReplyDelete
  3. MashaAllah nampak sedapnya...
    Kenapa lah baca post time lewat2 macam ni *tepuk dahi*

    ReplyDelete
  4. Sedanya talapia masak stim. Tapi suka lagi ikan siakap. Masak stim ni kena makan panas-panas baru sedap kan. Kalau sejuk hilang sedap sikit. hihi..Alahai, photography kita biasa biasa je wak. Janji lighting Onz, mesti gambar Onz sharp. Cuma styling sikit je :) Anyway Terima kasih Suhana

    ReplyDelete