STRANGER FROM HELL

By Suhana Abidin - December 19, 2019


Assalamualaikum . . .



Hai korang . Sorry aku bukan nak review kdrama STRANGER FROM HELL lakonan Lee Dong wook tu . Aku nak share dengan korang satu cerita yang mana ada rasa is too much ! First of all korang faham kan "Stranger" tu apa maksudnya ? Orang asing ! Yup , orang asing yang kita tak pernah jumpa atau yang baru saja berjumpa . 

Okey , info sikit . Kilang aku nie besar dan jumlah pekerja dalam anggaran 1k atau lebih . So memang kereta motor tidak dibenarkan park di dalam kawasan kilang unless orang-orang yang ada sticker parking kereta  . Mane muat wei kalau semua orang bawa transport nak parking kat dalam kilang . So , kena park  la dekat luar kawasan kilang atau parking khas . Lepas park transport , akan ada banyak bas dalam kilang tu yang akan pick up pekerja untuk hantar ke department kilang masing-masing . As i told kilang aku nie besar , so ada banyak department such as iron making , steel making , rolling , warehouse , transportation dan banyak lagi la . Total ada 14 department , so kau gigih ke nak jalan kaki . Aku department transportation yang terletak di penghujung kilang . 

Perjalanan dari entrance nak sampai ke kilang aku dalam 10 minit macam tu sebab bus banyak berhenti turunkan pekerja . Jadi cerita yang aku nak share macam nie , waktu aku nak balik kerja petang tadi ada la seorang driver bas nie . Stranger la sebab dia first time jumpa aku dan aku pun first time jumpa aku . Tapi cara dia sembang kari tu kaw-kaw sangat . Lepas tu dia banyak sangat tanya soalan personal . Cara bukan macam nak tacle , tapi cara dia bergurau bodoh dan kurang ajar bagi aku . 


Hello , baru kenal beberapa minit kot . Kau siapa nak bergurau sampai tanya aku bohsia ke tak . Fuck off ! Time tu aku berdua je perempuan dalam bas tu sebab dia start pick up dari department aku then baru la sampai penuh satu bas . Kononnya dia bercerita pasal bapak dia dulu driver bas jugak . Selalu bawak bas pick up orang dekat kolej ikip taman gelora , kuantan . Lepas tu dia cakap la student-student situ semua bukan pergi nak belajar , dengan make up tebal , berdating , sosial macam bohsia . Lepas tu tetiba sabit ke aku pulak "awak bohsia jugak ke ? , awak sosial jugak ke ? " . 

Ya Allah , aku rasa nak penampar je muka dia time tu . Dah la ada pekerja lelaki lain masa tu . Diorang dengar je apa driver tu cakap . Nak bergurau ada cara dia bro . Kita tak pernah kenal pun sebelum nie kau dah nak gurau bodoh macam tu , lain la kalau kita dah 10 tahun kenal nak cakap aku apa pun aku tak kisah . Sumpah lepas nie kalau aku naik bas yang di pandu oleh jantan tu , memang aku akan duduk belakang-belakang sikit . 

Driver-driver bus yang lain ada jugak tegur aku tapi takda la melampau sampai macam tu . Kebanyakan orang tegur aku sebab aku je perempuan melayu yang bekerja dalam kilang transport tu . Yang lain semua chinese kecuali driver lori trailler . Aku dah naik muak orang asyik tanya soalan yang sama , baru ke ? Macam mana boleh dapat kerja situ ? Boleh cakap cina ke ? Okey ke kerja situ ? Gaji berapa ? 

Aku rasa tak perlu la sampai details nak tahu pasal aku sampai budak-budak kantin pun tanya soalan yang sama . Aku harap lepas nie aku tak jumpa dah manusia macam tu dan tak ada orang tanya aku soalan-soalan yang sama tu dah .

Korang pernah ada pengalaman macam nie ? Jom share dekat komen . 

Sekian ,  luahan hati di malam hari . 



11 Bawang Holland

  1. eh mmg kuang ajo je driver tu. muda ke tua lelaki tu?
    tanya dia balik...bini encik ni bekas bohsia gak ke? ish geram pulak ammi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa dalam umur 30an macam tu. Yeee betul , memang ada niat nak tanya dia macam tu semula . Sebab dia ikot dan je nak bohsiakan orang.

      Delete
  2. rasanya mesti driver bas tu melayu kan dik? sebabnya selalu lelaki melayu je yang cakap tak berlapik gitu... huhuhu bukan apa, sebab pernah terkena, tanya soalan macam kita ni jahat sangat, macam orang yang kerja kilang tu mestinya perempuan yang jahat...

    akak lak yang geram lah, memang kene jauhkan diri dari orang gitu

    ReplyDelete
  3. uwaaaa nk nangis laaa.. giler apa tnye soalan bodoh camtu..
    kalo dh kenal lama pon rs xtergamak kot nk tnya soalan camtu..
    rs nk cekik2 drvier bas tu.. geram plak kite.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis yang baca pun boleh sakit hati , ape ntah lagi saya yang kena hadap. 😌

      Delete
  4. Serious laaa dia tanya macam tu? Biadap gila??! Lepas ni duk belakang sue. Takyah hadap dah soalan bodoh macam tu eeii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyeee . Memang kalau boleh taknak tengok muka dia dah . Sakit hati , nak je tanya dia semula awek / bini abang bohsia jugak ke ? 😌

      Delete
  5. Tak tahu lah nak sabar macam mana dengan driver bas tu, aduhai

    ReplyDelete
  6. Kalau saya rasa tersinggung anya macam tu. Baru kenal dah tanya bukan-bukan.
    Apapun nasib baik ada bas lain. Semoga tabah bekerja.

    ReplyDelete
  7. Sangat melampau bergurau macam tu dengan orang baru kenal. Kalau ye pun sejarah dulu cerita dia macam tu tapi jangan samakan dengan orang lain. Ish tak patut betul. Baru masuk memang terpaksa lah hadam dengan karenah pekerja situ kan dengan soalan². Sabar je lah ye

    ReplyDelete