NOT IN MOOD

By Suhana Abidin - November 02, 2019

Assalamualaikum . . .

In previous , saya pernah buat satu entry mengenai Career Jumps atau career advancement . Thanks tu Ammi sebab betulkan words tu . Kepada yang belum baca , boleh refer SINI . Gaji untuk pekerja swasta akan keluar pada awal bulan . Since company aku tak ada HR , so gaji kitorang ikut dan je nak keluar date bila . So yesterday is pay day dan sekarang aku rasa aku ada reason yang kuat dan kukuh kenapa aku kena Move On dari company nie . And my rasional thinking before is the best way for me and myself . 

Aku share cerita nie sekadar luahan hati dan untuk korang yang pernah ada situasi macam nie , please give me some words about this . Ceritanya macam nie , aku memang dah perasan payment voucher untuk staff salary atas meja accountant aku semalam . Nama si A nie yang paling atas . Payment voucher tu attached sekali dengan payslip . So kebetulan semalam orang account aku ada , so tak kan la aku nak tengok depan dia . Aku dah start curious pasal gaji si A nie . Dan sikit info mengenai si A; si A baru start kerja dekat company nie pertengahan bulan 5 hari tu and yup she's chinese . Education level sampai Spm sahaja but she had 2 years experience in Hr on previous company . she last salary is around RM15++  . 

So company nie memang terdesak nak cari orang time tu untuk back up kerja aku . So one of my manager having a simple interview la dengan si A nie , dan tak fikir panjang terus approved dengan basic salary yang lebih tinggi dari aku dan office mate aku yang lain . Time tu pun kitorang dah start lagi tak puas hati , tapi still boleh chill and cool lagi . Macam aku cakap , company aku tak ada Hr , so gaji atau pembayaran Epf , Socso semua tu kitorang yang handle sendiri . So korang nampak tak kitorang multitask and yup kitorang boleh tahu gaji setiap orang dalam company tu termasuk gaji big boss . Indeed , gaji tu salah satu privacy setiap orang . In my company , salary and wages is not privacy anymore !

Since aku dah pass kepada si A untuk handle payroll , aku memang tak ambil tahu sangat gaji orang .  Cuma lepas tertengok payment voucher semalam , terus aku gigih masuk bilik accountant untuk check semula gaji si A . And wow , manager aku naikkan lagi gaji dia . Beza rm250 dari gaji aku . Faham tak perasaan tu macam mana .? Aku yang dah 2 tahun kerja situ pun tak sampai lagi gaji banyak tu . Dengan keadaan aku yang tiba-tiba sakit tekak dan selsema nie , lagi bertambah swing mood aku hari nie . 

Idk nak cakap diorang nie rasict or what . Sekarang memang nampak sangat diorang akan letakkan bangsa diorang as priority . Sorry , i'm talking about my company ! bukan chinese yang lain . Ada some company yang walaupun big boss chinese , tapi management dan wages selari dah ikut table penggajian . Tetapi company aku , hmmm kirim salam je la . Diorang ikut law sendiri je . 

Aku nie dah macam orang bodoh je selalu kena guna dekat sini . Dalam appointment letter , nama aku bawah satu company . Tapi job aku semua company aku kena buat serba sikit . Bile soal gaji , diorang akan cakap  gaji untuk company 1 tu je , tapi kerja multitask dan banyak company . Boss aku memang banyak bisness , kalau boleh semua bisness dia nak buat , tetapi soal gaji dia kedekut dan berkira . 

Kerja aku banyak yang related dengan kastam , shipping dan lawyer in Saudi Arabia untuk bad debt case . Aku selalu kena push untuk semua kerja tu while si A buat kerja yang easy je sambil ada masa untuk goyang-goyang kaki . Aku tak tahu la manager aku letak apa sebagai satu kelebihan dia , mungkin sebab experience HR dia tu . Bagi aku , dia perlu jaga staff lama dulu baru la di ikuti dengan staff paling baru . 

Sekian luahan hati dari insan yang sering digunakan . 

13 Bawang Holland

  1. baru nak cakap rasict ke tapi betul la ana cakap tu dorang letakkan bangsa sebagai priority first tu kot. aishh macam2.. kalau slow talk dgn big boss tu agak2 apa jadi huu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Big boss saya jenis tak akan marah staff . Tapi manager tu adik beradik dia , so adik beradik dia yang akan kena marah . Then , manager2 nie akan panggil saya bincang .

      Delete
  2. ni xtau kes pilih kasih atau racist. bertabahlah..huhu

    ReplyDelete
  3. Rasa geram en, bila semua kerja kita yang buat. Tapi gaji kita lebih sikit dari orang tu. Memang sakit hati sangat2. Disebabkan Bell baru kerja dekat company Bell kerja sekarang, Bell bersabar je la dulu. Kumpul experience at least setahun dua lepas tu nak blah. If ada company lain tawaran gaji yang memuaskan hati Bell chow.

    ReplyDelete
  4. Don't love the company you work with, ever. Ni dah tanda-tanda untuk angkat kaki. Cari kerja lain, they don't deserve youu!

    ReplyDelete
  5. mostly company mmg macam tu su.. realiti..huhuh..

    ReplyDelete
  6. angkat kaki jela.. wat sakit hati tunggu lama2.. kalo sy la..
    nmpk sgt xadil.. err racist kot.. haha..

    utamakan pekeje lama kn bgos..
    naikkan gaji pekeje lama dulu..
    ala boss pon kedekut.. huhu

    ReplyDelete
  7. Memang kurang adil macam ni. Ada baiknya juga jump career cari pengalaman baru dan suasana baru. Mungkin rezeki di tempat baru lebih baik. Apapun semoga dipermudahkan dan Allah limpahkan rezeki yang berpanjangan untuk awak. Aaminn

    ReplyDelete
  8. memang kene move on lah dik, sebab macam di aniaya betul awak di situ. Company tu pun nampak macam tak lah stabil sangat sampaikan HR pun takde. Memang lah kadang pekerja kena ada multitask tapi kalau tak sepadan dengan gaji macam tak best je. akak doakan moga awak cepat lah dapat cari kerja di company yang lebih stabil dan dapat boss yang best.

    ReplyDelete
  9. Heee~ tak sukanya macam ni.. Tapi, disebabkan susahnya nak cri kerja terus stay. But girl, if you do have other opinion better than this, get up on move! ^^

    ReplyDelete
  10. kuatkan semangat, sis. inshaAllah pasti ada rezeki kat tempat lain. all the best untuk sis <3

    ReplyDelete
  11. jgn dera perasaan. yakin ada rezeki lbh baik di luar sana. insya allah

    ReplyDelete
  12. Memang seeloknya blah dari syarikat tu.. Tak berbaloi beri kesetiaan dan hasil kerja yang memuaskan kalau dia tak boleh treat kita dengan baik.. Kerja yang menimbun dengan gaji yang tak setimpal memang tak sesuai ditumpahkan kesetiaan.. Ada peluang baru, move on je..

    ReplyDelete